onsdag 23 januari 2013

Dagens tankar ~ Thoughts of today


Idag har jag inte tankarna på inredning. Idag filosoferar jag över livet i allmänhet, och i synnerhet på hur man kanske skall leva sitt liv för att vara så lycklig som möjligt. Att leva varje dag, att leva i nuet, det tror jag helt klart på. Men hur gör man det? Hur gör man för att inte hamna i de gamla vanliga hjulspåren, och inte tänka och göra ungefär det som man gjorde dagen innan?

Ja, gårdagkvällens föreläsning med äventyrarna Ola Skinnarmo och Annelie Pompe satte helt klart griller i huvudet på mig ;-)
Jag satt som trollbunden hela kvällen, och de tre timmarna passerade alldeles för snabbt. Deras fängslande livshistorier blandat med magiskt vackra bilder etsade sig fast i mitt minne, och det kommer jag att leva på länge.


Dagens strålande vackra vinterväder (och minnet från kvällen innan) gjorde att jag fick lust att gå ner till sjön och knäppa några bilder. Att det var 12 minusgrader och jag frös lite om fingrarna när jag plockade med kamerautrustningen fick mig en liten tankeställare. Annelie Pompe berättade att hon förfrös några fingrar på toppen av Mount Everest när hon envist ville knäppa ett par bilder. Hon hade 43 minusgrader... och en del blåst kan jag tänka. Så dagens tolv futtiga minusgrader var inte nåt att ägna mycket tankar åt.

Jag tror att jag avslutar dagens inlägg med de här orden av Ola Skinnarmo. Jag tycker de är så tänkvärda!


Ha en riktigt fin dag, och njut så mycket ni kan!
Kram
Mia
-

21 kommentarer:

Anonym sa...

Godt du skriver og er veldig enig med deg:)
Men som du sier hvordan gjør man det???Og hvordan skal man greie det når livet ikke er som man trodde, håpet og ønsket??? Når man savner det livet man hadde og hadde i over 20år, så lurer jeg veldig på hvordan skal man greie å leve godt da???
Nydelige vinterbilder:)
Ha en herlig kveld
Klem Merete

n o r d i n g å r d e n sa...

Mycket bra text av honom Ola, så sant!!! Fast jag brukar säga att man ska göra det man vill, tacka nej till det man vill tacka nej till, gallra bland uppgifter och bekanta, sätta sig själv främst mera, inte göra ngt som man mår dåligt av, och KAN man sedan se och uppskatta de små guldkornen i livet är ju det en gåva i sig. Jag behöver inga extremsporter el utmana mej uppför ngt berg men alla är ju olika. Jag ställer låga krav på livet, jag vet att sjukdomar och död lurar runt hörnet... Lev här och nu och unna dig det du vill. Livet är för kort för ngt annat.... Tack för din söta kommentar Mia!!! Mari. ( Och ditt kök är ju bara helt gudomligt- en riktigt GULDKANT i livet bara det!!! )

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej,
Skall lyssna på Annelie i morgon!! Ser fram emot det jättemycket.

Hälsningar Monica

Anne sa...

Beautiful photos!It is very cold here in my part of the states.But today it is warm a high of 23 :-)
xx
Anne

Geli sa...

Hello Mia! Wonderful photos especially the first one I loooove! Have a nice week and it' s good to think about life and so.... It' s the best time for in winter! With love, Geli

Annas skattkammare sa...

Så vackert!! Alltid inspirerande att lyssna på dem som kan det där med mental styrka och träning. Min sambo var på något liknande för ett tag sen och kom hem helt lyrisk. Man ska verkligen ta vara på dagarna.. Här gör vi inte så mycket nu, när vi är lite sjuka. Men det är mysigt det med, på ett sätt.
Kram Anna

bbstudios sa...

Your blog is delightful - your collection, your styling and photography gives such a powerful impulse to play with our environment.
Are you an artist?
Oh, your sun-room is abslolutely sublime in it's simplicity and atmosphere (and effectiveness).
Also - thanks God for Google Translation....

Cheers, Hanna

Annas röda stol sa...

Tankvärda ord! Så vackra vinterbilder. Ha en trevlig kväll. Kram Anna

Huset på Backavägen sa...

Den sista bilden säger det mesta! Men dina bilder var helt fantastiska!

Villa Björkenäs Backen sa...

God kväll fina Mia !
Så fina och tänkvärda ord.
Visst är det så sant. Att leva i Nuet är ett kosnt men nått som man kan ändå lära sig.
Att ta en dag i sänder och leva i Nuet är mina tankar som jag försöker sträva efter.
Men så klart är det inte alltid lätt.
Sen händer det nått och man blir påmind om det...
Vi blev påmind innan Jul igen. då vi blev påminda om det hir Skört Livet egentligen är...

Att stanna upp är Viktigt ! Mitt allt först och främst är min familj.
Sen kommer det andra.
Ha en fin kväll ! En varm kram från mig

Villa Björkenäs Backen sa...

Och så klart. att få stanna upp och njuta av naturen är så viktigt...
Så fina bilder.

LissasVita sa...

Så spännande...ja vi behöver nya vibbar i livet...det är jag den förste att skriva under på... Kramen Lisbeth

Unknown sa...

Hej!
Har också funderat på hur jag ska hitta fram och rätt sen i lördags då jag såg på ett program jag aldrig själv skulle valt att titta på. P3 Guld galan. Hade besök och det programmet sattes på. Jag har funderat på det där om att tänka utanför ramen och gå sin egen väg. Men vilken väg är det? Ja, det tål att funderas på =) Tack för en härlig blogg! Kram!

Tante Titti sa...

Så flotte bilder og gode ord!
Jeg tar med meg det siste bildet inn i dagen!
Ha en riktig fin fin torsdag!
Titti-klem

Vita små hjärtan sa...

Förstår att det var intressant! Att man får lite att fundera på....
Underbara bilder!
Kram Agnetha

Hajan sa...

Det var tänkvärda ord, stämmer
nog rätt bra.



kram Harriet

kråke sa...

Hej goa Mia! Vilka underbara tänkvärda ord, så sant, så sant:)) Vilka fanatstiska bilder jag missat härinne, såååååå vackra och vilket kök!!:))) Tack för din varma hälsning, blir så glad...sänder över en bautakram:))))

Ha en underbar mysfredag och helg:)))

Kram vännnen...

kråke

annika sa...

Spännande föreläsning! Och för min del är det yogan som får mig att stanna i nuet mer och mer. Och ha fokus där jag vill ha det. Och Olas ord om begränsningar skriver jag under på diret, kram och trevlig helg!

Gabriella sa...

Jag reflekterar också mycket kring det du skriver om! Hur vill jag leva? Och hur lever jag nu? Det är svårt att leva i nuet ibland, men strävan att komma dig finns helt klart=)
Vilka vackra bilder! Och kloka ord från Ola, de ska jag ta med mig!
Kram

Jenny sa...

Bra citat, så sant!

jasonbob sa...

stone island jacket
kd13
jordan 6
lebron shoes
steph curry shoes
yeezy boost 350
adidas yeezy boost 350 v2
hermes birkin
hermes online
hermes birkin