torsdag 14 juni 2012

♥ Creamy chocolate cupcakes with raspberry frosting ♥

Igår var det skolavslutning för barnen, och som vanligt brukar vi fira det med lite fika. I år blev det dock inte tårta, för det har blivit väldigt mycket tårta på sistone, så jag gjorde lite söta cupcakes i stället...

Creamy chocolate cupcakes with raspberry frosting


Jag är en riktig recept-anarkist. För som vanligt, så följer jag inte något recept utan känner av konsistens och mängd under tiden jag bakar. För er som ändå vågar prova mitt recept vill jag säga att jag har uppskattat måttangivelserna, men ni får känna av så smeten inte blir för lös eller tjock, att chokladsmaken är tillräckligt stark osv.

Chokladcupcakes med hallonfrosting
ca 30 st
- Vispa 4 ägg och 4 dl socker poröst.
- Tillsätt en blandning av ca 5 dl mjöl, 1,5 tsk bakpulver, 2 tsk vaniljsocker och ca 3 msk kakao.
- Tillsätt 150 g smält smör blandat med 2 dl mjölk.

Blanda allt till en jämn smet och häll sedan i muffinsformar (ställ gärna pappersformarna i metallformar för att få en bättre form). Grädda i mitten av ugnen i 200-225 grader i ca 10 minuter.

Frosting:
Blanda 100 g smör, 150 g Philadelphiaost och ca 7 dl florsocker till en jämn tjock smet. Tillsätt hallonsås, gjord av ca 1 dl passerade silade hallon (spara lite för dekoration), och blanda till frostingen blir jämn i färgen. Spritsa frostingen över helt svalnade cupcakes och dekorera med bär, sås och/eller strössel.
Lycka till! ♥

Kram och ha en fin torsdag!
Mia
-

15 kommentarer:

Schwesterherz-Vergissmeinnicht sa...

Yummy! I ♥ raspberries.

Hugs, Sandra

Anette sa...

Detta lät ju verkligen inte helt fel måste jag säga. Men behöver några dgr till på mig efter min magsjuka innan jag gör dessa söta skapelser.

Njut av din dag vännen ♥

Spets och Silver sa...

Så söta dina cupcakes är, blir allt lite sugen. :)

Kram
Nette

Stina sa...

Så mysigt och gott. Fina bilder. Kram Stina

Cattis sa...

Smaskens!

Kram Cattis

Casa of Mia sa...

Ser underbart gott ut, kram

Anonym sa...

Hei!
Dette så bare helt herlig ut, som rett fra butikken:)
Så flink du er:)
Håper dere hadde en herlig dag i går:)

Klem Merete

Lilla Majken sa...

De ser väldigt läskande ut!!! Härliga bilder.

Kram Therese

Queen of Kammebornia sa...

Vilka fina! Och vilka fina formar! Hoppas du får en skön helg!

Bedroom Colors sa...

Hi there to all
Great beat, I hadn't thought about it quite that way.
Waiting for more

Mamma C sa...

Mums, mums och tack för receptet.
Kram Mamma C

Dr Grane sa...

Vilka fina bilder! Snygg kontrast mellan det snälla rosa, metallen och det starkt röda. Jag skulle bli överlycklig om någon bjöd mig på ett sådant konstverk.

Fröken Prillig sa...

Vilka fina cupcakes! Gillade formarna också! Är det nytillverkade eller är det gamla?
/Åsa

Anonym sa...

I would like to thank you for the efforts you have put in writing this
website. I'm hoping to check out the same high-grade content by you later on as well. In fact, your creative writing abilities has encouraged me to get my own, personal website now ;)

Also visit my website; compare car insurance

Anonym sa...

Whеn some onе searchеs for hiѕ necessarу thing,
thеrefoгe he/she desiгes to bе available that in
detail, therеfore that thing іs
maintained ovег here.

Revіew my wеblog ... diamondlinks review