tisdag 11 november 2008

Ceropegia woodii

Jag förstår mig inte på vissa växter... Man kan sköta dem pedantiskt, men de dör ändå...andra är riktiga överlevare. Som "hjärtan på tråd", eller lyktranka som den egentligen heter. Eller om man vill vara riktigt korrekt Ceropegia woodii

Jag har flera stycken, dels för att de är så otroligt snälla mot mig, men främst för att jag tycker de är så fina när de slänger ut sina flera meter långa rankor. Här i köket står en, den har knappt nån jord, och jag glömmer oftast att vattna den, men ändå är den så vänlig att blomma med sina söta rosalila "lyktor".

Snabbt växer den ner till golvet och jag får hänga den runt några stenar så att den kommer upp en bit igen.

Jag gillar de små frökapslarna också som bildas mitt på rankorna, och som man bara kan rycka loss och putta ner i jorden. så kommer det upp en ny planta.

Min kommod, den står fortfarande i köket..jag vet inte var jag skall ställa den..Kanske jag säljer den... Jag vet inte om den är 1700 eller tidigt 1800-tal, men den är riktigt fin tycker jag.
-
Tack för era söta kommenterarer, ni är för goa! Jag läser dem alltid med ett stort leende på läpparna! *lycklig*
-
Flera har hört av sig och ville ha receptet till chevre och valnötsbrödet. Jag hade inget recept, utan hittade på medan jag bakade. Jag smulade jäst i en bunke, hällde på en skvätt olivolja och en skvätt majsolja. Jag tillsatte ljummet vatten och lite salt och en matsked honung. Sedan hällde jag i vetemjöl så att det blev en slät deg, som jag lät jäsa i en kvart-tjugo minuter.
Under tiden smörade och mjölade jag en brödform och lät ugnen bli 200 grader. Jag hackade 100 gram valnötter och skivade upp en bit chevreost och rev också lite på rivjärnet
När degen jäst klart knådade jag den och blandade i nötter och den rivna osten. Jag la degen i formen och dekorerade med lite nötter och ostskivorna och lite flingsalt. Sedan fick det jäsa en halvtimme till och sedan satte jag in det i ugnen i ca 20-25 minuter tills brödet hade fått färg.
Kram och lycka till!
Mia
-
PS Jag har fått en award från goa Anna med bloggen Annas Vita Hjärtan, jag har lagt den snygga papiljott-damen i sidpanelen :) Tack Anna!!!
-
Hi!
I don´t understand it...some plants die, it doesn´t matter if you take extra good care of them...others just seem to survive just about anything. Like string of hearts, or Ceropegia woodii to be correct. A true survivor! Here´s one in the kitchen. It goes all the way down to the floor. I like the cute pink-purple flowers and the "ovary" that grows out somewhere on the string, and just needs to be placed into some soil to develope a new plant.
The recipe for the walnut/chevre-bread is available in Swedish here in the post, maybe you can use translate.google.com if you would like it in english or some other language.
Mia

64 kommentarer:

Hannis sa...

Men jösses så fina!
Kan man få lite tips kanske?!
Lyckas alltid ta död både på Hjärtan på tråd och Plättar i luften..
Trots att alla säger att dom ska vara så enkla=))
Hjälp Mia!

Kram Hannis

Vardagens guldkorn sa...

Visst är det en underbar blomma, jag har flera stycken just för att de är så tacksamma. Jag har en på skrivbordet på jobbet som jag tror det är 4 veckor sen jag vattnade och den blommar så fint! Jättefina bilder!
Linda

MiA sa...

Aha! jag hade ingen aning om att man kunde plantera de där frökapslarna.. men det är klart att jag borde kunnat lista ut... frön är ju liksom frön :)
Tack för tipset!

Önskar dej en mysig kväll!
MiA

Sara sa...

Hejsan

Jag älskar också hjärtan på tråd av samma anledningar som du :-) Fin kommod.
Kram Sara

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Vad är det för mått på kommoden? Pris?
Jättefint med flera meter lyktranka! Mina är inte så långa.
kramis
nina

Tulipa sa...

Vad det växer hos dig!
Har aldrig bakat ett bröd på bara känsla som du gjorde! Det såg och låter så otroligt gott!
Kram Tulipa

Emma sa...

Jag älskar hjärtan på tråd, just för att dom är så tacksamma:)
Din var ju hur fin som helst och hur lång som helst:)
Kram Emma

♥ Pia... sa...

Men ooopss da...det var inga dåliga grejer de..så lång..??..Tacksam..nja det kan man nog kalla den:)...fin kommoden var...passade fint där tycker jag med allt som var runt omkring...ha de såå gött..kram..PIA

Skatan sa...

Vilken ranka!! Själv hör jag till de ytterst få som lyckas ta ihjäl dem...däremot kan jag få andra märkliga gröngölingar att överleva det mesta. Hur vet jag inte.

Din kommod är ritkigt spännande. Jag skulle gissa på en riktigt hög ålder. Spännande :)

Ha en fin kväll!

Kram,

Anna

Anonym sa...

Hrm! Det där brödet låter inte som en dum idé att pröva i morgon. Jag gillar nämligen att baka när det är grått och trist och det är det just nu i Stockholm.

Egentligen hade jag tänkt att fota mitt kök men det är så rackarns mörkt ute så det blir inte så bra bilder....

Men det kommer.

Jag har med hjärtan på tråd, de är fin i sin enkelhet

Krmar till dig

Lena

Marina sa...

Visst är där växkraft i den sorten. Helt otroligt!

Hem och Lycka sa...

Ojojoj, både gröna fingrar och magi när det gäller att baka! Vad duktig du är!

Kommoden är jättefin, hade gärna köpt den om jag hade haft plats..

Glöm inte att maila mig din adress ;-) kram!

Anneli sa...

Vilka jättehärliga och fina "Hjärtan på tråd"...
Det är nästan den ända blomma jag kan ha + några fetblad oxå...
Men dina är ju jättefina... ;)
Kramar/Annelie

Ullis/Leva på landet sa...

Min hjärtan på tråd blommar också snällt fast den suttit ute när det varit flera minusgrader. Skönt med blommor som klarar lite utmaningar.
Ha det bra!
Kram Ullis

Viola sa...

Dessa växter fattar man inte hur de överlever, har en på landet som bara hänger i tunna trådar, men växer och frodas, har aldrig testat detta med frökapseln, måste jag göra, härliga bilder, ha det så bra, kramis

lottens vita och gröna sa...

men gumsis, bakar du bara så där, rååååååimpad, i sånt har jag noll känsla, mat kan ju iaf smakas av men bröd, wow!

hjärtan på tråd är ju så urgulliga och tacksamma, vad fina bilder!

ha det allra bäst bagarmia!

varmkram lotten

Villa Carl Larsson sa...

Ja de är tacksamma de där små blommorna och så fina de blir. Vilken fin krona du har på kommoden också!!

Kram

Home No.1 sa...

hej lilla blanka=)
ja den enda krukväxt jag kan hålla vid liv...har vårdat min dotters ett år medans hon varit borta och lyckats hålla den i liv...tack för fin blogg!
Annica.

Syster vit sa...

Ja dom där hjärtanen är för söta, har oxå några som växer fast jag ibland glömmer att vattna. Härlig bild på ditt bröd och va gott det ser ut. Nej nu måste jag gå och ta en macka innan jag ska sova. Kram Liselott

Elisa Day sa...

Oj vad fina bilder! Jag hör till dom som lyckas ta död på den stackars hjärtan på tråd. Tycker dom är så fina, men jag får dom inte att klara sig. Kram

Hulda sa...

Har også noen slike planter, det er helt utrolig så lange de blir. Dine er jo enorme! Virkelig flotte, og de passer så godt inn i miljøet. Herlige foton!

Millas hem sa...

Charmig som bara den, den där kommoden! Håller med, hjärtan på tråd är otroligt tacksamma! Har ett par själv! :)
Kram C

Dicksonska våningen sa...

Hjärtan på tråd har alltid trivts bra hos mig också... förutom den senaste jag köpte på blomsterhallen. Den verkar inte vilja vara med. Den får visserligen ingen vidare omtanke men det får inte de andra heller. Konstigt. Jag får nog ta och klona de andra så jag får fler istället.
Kram Annika

Inspiration i vitt sa...

Hej Mia förstår att många vill ha receptet på det mumsiga brödet du bakat, det ser ju så himelskt gott ut och ska riktigt ta och pröva det men blir det vackert att titta på så sparar jag det nog till pynt hihi.

Din lilla komod är så fin och gullig det har ju sin charm att den är sliten på ett naturligt sätt.
Att dina växter trivs hos dig tvivlar jag inte på det skulle jag oxå göra.
Kram på dig/Ingela.

Blå-hvit samlemani sa...

Nydelige bilder, og for en flott kommode!

koselig blogg!

Coty Farquhar sa...

Hi
I love looking through you blog,
I have added your blog to my favourite bloggers list from around the world.
Please have a look,

http://cotyfarquhar.blogspot.com/
Kind regards,
Coty Farquhar
Australia

Living by Milla sa...

Hej vännen!

Din lyktranka är ljuvlig och ser ut att trivas hos dig.;)
Kommoden är verkligen charmig.

Blev lite ledsen när jag läste om era tråkigheter, hoppas ni finner styrka och kraft att ta er igenom det.

STOR kram
Camilla

~~*Pennyshouse*~~ sa...

hej Mia!!!

LOVELY LOVELY LOVELY !!!!!
så underbara bilder.
blomman älskar jag oxå..det finns minst ett par i varje rum...hihihhi..ska du köpa sånna blommor igen säger maken ...du har ju sånna redan..ja jag vet men dom är ju sååå fina ju...hihihihihi

tackar för receptet...

Ha det bäst!
kramizz Nilla

Bitte sa...

Hjärtan på tråd är också en av mina favoritblommor. Jag har en i köket som överlevt både torka och svält, men den är inte på långa vägar så lång som din!

Din blomma verkar trivas hos dig bland alla fina saker... :-).

Kram
Beatrice

n o r d i n g å r d e n sa...

Jäklar vilka fina fina bilder Mia! Du får sån skärpa och fint ljus, trots inomhus, mina blir gryniga om jag inte ska använda blixt... och den skåpen, oj så fin, säg till om du ska sälja den!! Ja, fröken Woodi är tacksam, annat än vad man kan säga om plättar i luften, lyckades dräpa en till häromdagen, skit! Mari.( Ha så skoj i Sthlm & Årstiden!)

Cinzia sa...

All is wonderful!
Cinzia

Karin Lindström sa...

Hej!

Men är du så duktig på att baka! Matbröd gör jag alldeles för sällan, kanske jag ska ta och våga mig på ditt recept. Om du bara höftade så kankse jag också lyckas!

Fina bilder, och blomman är verkligen toppen tycker jag också. jag visste inte att det går att sätta ner de runda bollarna, men nu när jag tänker efter så är det ju dem man ser i jorden!

Tack för alla tips!
Ha en fortsatt kreativ vecka!

Många kramar
Karin

Anna sa...

Hej hopp!

Jösses vilka otroliga hjärtan på tråd! Har aldrig sett dess like! Underbart vackert!

Mina lyckas jag aldrig med. De är fina ett tag men så glömmer jag bort dem och de dör.

Kommoden är ljuvligt vacker. Jag vet hur det är ibland. Man köper saker för att de är så fina men man kanske inte alltid har någon plats för dem. Jag önskar jag hade ett stort uthus där jag kunde förvara alla gamla vackra ting och byta ut efter behov!

Tusen tack för receptet! Det måste jag prova på att baka:)

Kram
:)Anna

Liza i pepparkakshuset sa...

Ser jättefint ut! Tack för tipset med frökapslarna, det visste jag inte :)

Kram Liza

Elzie sa...

Det är kanske just därför som blomman trivs! För att den inte blir övervattnad. Något vi är väldigt duktiga på - inklusive mig själv *s*. Den är riktigt fin. Jag har en med runda blad som jag glömt namnet på nu i hastigheten, den växer också så det knakar. Kul!
Ha en bra dag.
Kram Elzie

Unknown sa...

Fint med växter, själv håller jag mig till olika fetblad...också lätta. Svärmorstunga och garderobsväxter är också tacksamma.

Ha det gott, massa kraamar till dig!

/pia

Ida sa...

Oj vad din hjärtan på tråd verkar trivas. Jag har en som jag lyckats hålla vid liv och som verkligen växer och den är jag rädd om=) Tycker att de passar in så fint i den här stilen. Kommoden var verkligen jättefin, och så perfekt sliten... Det var inget dåligt bröd du uppfunnit, är du den nya Leila kanske=)

Ha en fortsatt bra kväll.
Kramar Ida

Åsa sa...

Har ingen sån blomma men det verkar va nåt för mej. Ska nog ta och köpa en...alla växter brukar snabbt dö hos mej.
Kram Åsa

Hannis sa...

Gud va du e go!!
Fnissade som en tok av dina rader!
Första gången jag fick rådet att "missköta"en blomma.
Men du,tror baske mig att det kan funka i mitt hem!

Kram igen//Hannis

Guldkorn i min vardag! sa...

Länge sen jag hälsade på här, och naturligtvis blev man sugen på en bit bröd. Det lät förföriskt gott ditt Chevre o valnötsbröd, jam jam.
Vilken vacker gammal kommod den måste du ju behålla.
Kram Ulla-Bella

Casa Loda sa...

Oj, vad den verkar trivas. Så blir det inte här, jag kanske vattnar för mycket? Tack för tipset om frökapslarna, det visste jag inte.

Fina bilder du visar.
Hälsningar Annika

I vått och torrt sa...

Hej
Får man var så fräck och fråga om man får köpa några frökapslar, det lät så spännande att jag vill pröva. Nu ska jag läsa vidare i din blogg, uppdatera mig lite.
Du kan väl höra av dig på www.flyarna.blogg.se eller flyarna@live.se

Vit Gladiolus sa...

Kommoden är ju hur grann som helst..säg till om du ska sälja den. Är intresserad!
Kramisar

Viveka i Bläckhornet sa...

Jag är då ingen höjdare på växter.och hos mig har den inte överlevt heller :( Kanske jag pysslade om den för mycket.
Så otroligt vacker kommod...me like

Kram Viveka

the Babyblues sa...

Hejsan! Vilka fina bilder:). Jaa hjärtan på tråd är fina, men de är inte riktigt lika snälla mot mig... fast jag är mog lite mindre snäll mot dem, de får nästan aaaldrig vatten - stackarna. Fastde lever fortfarande, men det blir aldrig några långa rankor tyvärr... Men jag visste inte att man kunde peta ner "bollarna" i jorden! Bra tips!

Kram!

elisabeth sa...

Oj, oj, oj så godt det brødet så ut...yummi:)
Lekre bilder, og nydelig stemning hos deg:)
Ha en flott dag!

Gnistrande snö sa...

Åh, så fina bilder och vilken ljuvlig kommod, den skulle jag aldrig göra mig av med om den vore min :-)

Kram

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Ja den är tydligen väldigt tacksam. Jag köpte mej e sådan i våras och den växer iaf, men den har inte blommat... så jag får väl vänta lite till och se om det kommer någon tillstymmelse till blommor...det vore ju jättekul!
Kommoden är ju fin där den står... Inte ska du väl sälja den?
Kram
Marie

ChatrinesLiving sa...

Heisann!
Så vakre bilder du viser oss! Hjerte på tråd er en vakker blomst, en av mine favoritter!:)

Så utrulig godt det så ut, Valnøtt-brødet ditt! Nå ble jeg nesten litt sulten;)

Ønsker deg en kjempefin kveld!
Klem fra Chatrine:)

Anonym sa...

TIPS...hur lyckas man med hjärtan på tråd?? Jag tar också död på mina efter ettag. Vill ha, de är ju så söööta.

Vilka härliga bilder.

Kramar @nette

Anonym sa...

Ska genast ut och köpa "hjärtan på tråd". Kanske de kan överleva det "hårda" livet i vårt hem. Måste ju ersätta mina vintervilande Mårbacka med någonting...
/Pingla

Laila sa...

"Mor med tusen barn" kaller vi den her, hadde en kjempestor en som plutselig takket for seg og siden har jeg ikke hatt en slik, men nå tror jeg at jeg må skaffe meg en etter å ha sett dine.
Og det brødet må jeg prøve, chevre minner meg på en utrolig deilig dessert jeg fikk i Provence en gang.
Ha en fin helg

My Lovely Things sa...

Hej Vännen!!
Åh så mysuga bilder..Men vilken växtkraft..Helt otroligt!!
Kommoden är så fin..Verkligen en Historisk möbel!!
I dag kommer en kompis och tapetserar...Panelen är uppe..sen återstår lite målning och golvet förstårr..

ha det så bra..
krma anna

Snusilus o Sannibus sa...

Hej!

Så fina bilder :) Hehe Hjärtan på tråd kanske är något för mig då, växter verkar inte gilla mig direkt om man säger så. Hehe jag har haft många kaktusar men andra blommor.... jag vet inte. Phalanopsis funkar rätt bra. Nu gör jag ett försök med julstjärnor, får se hur det går :P

Kram o ha en underbar helg!

Susanne

Lallis - liv och leverne sa...

Jag älskar hjärtan på tråd, men din var ju hur stor och fin som helst:)
Kram Lallis

MODERN COUNTRY sa...

Hei gode vennen!!

Å som jeg har lengtete etter å få "snakket" litt. Uken var så travel og jeg er lei meg for at jeg ikke har hatt tid til å besøke deg. Har jo savnet din vakre blogg!!
Du altså, for noen vakre bilder og igjen blir jeg matt over ditt vakre hjem!! Dets skulle definitivt stått i Vakre Hjem eller et annet fint blad. Jeg ble sugen på å bake, ja jeg har jo allerede noen planer. Og ditt fine Valnøttsbrød så utrolig fristendes ut. Og For noen fine bilder!!!
Javisst er det sånn at noen planter dør av ingenting mens andre er sterke som fjell. I høst kjøpte jeg noen Myrtetrær og uten erfaring tidligere var jeg litt redd for dem. Hadde hørt de var litt vanskelige å holde i live. Men her hos meg vokser de som bare det og selv om jeg glemmer å vanne kommer det nye skudd. Din hjerteranke er så fin! Gud så lang den har blitt. Kunne nesten bundet den rundt en krans og hengt den opp på veggen.

Håper du har hatt en god uke og at helgen blir mysig! Jeg selv skal pyssle litt og bake noen honningkaker. Del det er iallefall planen.

Ha det så godt Mia!
Klemmer!
Aina

tania sa...

All is wonderful!
buon sabato e domenica!
Mary

Sallys hus sa...

Hallå hjärtat!!

Tack för cyberkramen...den var mjuk o go...precis som jag gillar....;)

Himmel o jösses.....så där lång har jaga aldrig sett förut.
Kanske för att alla mina är runtsnurrade på båge. Men jag håller med...de är otroligt lättskötta...eller oskötta...skratt...
Sonen är sjuk så jag slutade lite tidigare...den STORA 13-åringen blir som alla av det motsatta könet väääldigt liten då han är sjuk. Det var riktigt skönt för nu sitter jag här i soffan framför brasan med datorn i knät och bara slappar.....:)

Ha en riktigt härlig helg nu!
Kraaaaaam
Katarina

Anonym sa...

Hjärtan på tråd är en tacksam växt och vacker.. du skulle prova Hoyor.. lika tålig och det finns en massa olika sorter små som stora.. =).. Din lilla kommod är såå vacker... en drömpjäs.. Ha en skön helg.. Monica

Mamma Linda sa...

Du har verkligen fina "hjärtan på tråd". jag köpte min första i somras och den trivs än så länge. Hade ingen aning om att den var så tålig, trodde snarare att det var tvärtom. Det där med frökapslarna ska jag ta vara på och "fylla" mitt hus med denna underbara växt.
Kram
Linda

Himlarum sa...

Jag skrev en kommentar om att du inspirerat mig att bl a använda hjärtan på tråd (vet inte om den försvann eller under vilket inlägg... Nåväl, nu har jag plåtat fågelboet och lagt på min blogg med länk till dig!

Tack för inspirationen du ger med alla fina ting och tankar!

Kram
Ann-Helen

My lovely cottage sa...

this cupboard is just too gorgeous!!

take care

yvonne

Mitt vita staket sa...

Hej oj så fin blogg va glad jag vart att jag hitta hit..Kram Sussie

Anonym sa...

Hallo du hast ein tollen geschmack
an dekoelementen
wo kaufst du deine deko ein?
wenn du was nichtmehr brauchst schick mir was rüber... schmunzel liebe grüße sagt herzlich madlen